Page cover

⏲️Prieinamumo stebėsena

Informacinė sistema susideda iš daugybės komponentų, tokių kaip interneto svetainės, duomenų bazė, eilės ir kt. Kaip sužinoti ar sistema veikia ir kiek laiko ji neveikė?

Prieinamumo stebėsena (angl. uptime monitoring) yra ypač naudingas informacinės sistemos elementas, kuris informuoja naudotoją apie konkrečios dalies neveikimą, potencialias problemas, apie numatytus techninės priežiūros darbus, incidentus bei jų sprendimo eigą.

Viešos sistemos būsenos stebėsenos pavyzdys Biologinės įvairovės informacinėje sistemoje
Viešos prieinamumo stebėsenos pavyzdys Biologinės įvairovės informacinėje sistemoje. Prieinama viešai čia

Pavyzdžiai

Incidentų valdymo informacija

Prieinamumo stebėsenoje turėtų būti informacija apie planuojamus techninės priežiūros darbus, incidentus bei jų sprendimo eigą. Kartu su rangovais svarbu numatyti procesą tokios informacijos pateikimui.

Viešas incidento valdymo pavyzdys iš Cloudflare (šaltinis)

Įgyvendinimas

Įrankio pasirinkimas

Prieinamumo stebėsena turėtų būti atliekama iš išorinės sistemos siekiant, kad informacija būtų prieinama, net jei serveris iš viso neveikia.

Renkantis prieinamumo stebėsenos įrankį reikėtų atsižvelgti į incidentų valdymo procesą (pvz., galimybę integruoti su Jira), stebėsenos galimybes ir kainą.

Stebėsenos įrankių pavyzdžiai

Integracija į egzistuojančią sistemą

Paprasčiausias būdas stebėti prieinamumą yra automatiniai periodiniai patikrinimai, siunčiant užklausą į viešai pasiekiamas informacinės sistemos dalis.

Toks metodas dažniausiai nereikalauja jokių pakeitimų sistemoje ir gali parodyti, ar sistema veikia, tačiau jis nebūtinai parodys komponentų nuo kurių priklauso sistema būklę, pvz., duomenų bazės, eilės.

Veikimo laiko stebėsenos užklausos pavyzdys (šaltinis)

Siekiant išsamesnio vaizdo apie komponentus galime įgyvendinti sudėtinę sistemos prieinamumo stebėseną. Dažniausi į naudojamus WEB karkasus galime pridėti bibliotekos, kurios suteiks šį funkcionalumą pvz., Spring Boot Actuator, ASP.NET Health Checks Middleware.

Kodėl to reikia?

Sistemos prieinamumo stebėsena yra labai svarbi norint išlaikyti teigiamą vartotojo patirtį, apsaugoti organizacijos reputaciją, laiku aptikti problemas ir užtikrinti prieinamumo (SLA) užtikrinimą.

Techninės specifikacijos pavyzdys apibrėžiantis sistemos prieinamumą

Tik garantavus aukštą informacinės sistemos prieinamumo, galima užtikrinti gerą patirtį savo naudotojams.

Ar prieinamumo stebėsena turėtų būti vieša?

Taip. Vieša veikimo laiko stebėsena kelia skaidrumą, pasitikėjimą, rodo sistemos patikimumą ir rangovo atskaitigumą.

Pavyzdys kai sistemos prieinamumo stebėsena atliekama sistemos naudotojų ir skelbiama viešai

Last updated

Was this helpful?